پیش فروش ملک به نفع خریدار یا سازنده؟

پیش فروش ملک به نفع خریدار یا سازنده؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۶ | ۱۳۹۹/۱۲/۲۳

نشانه هایی از شرایط بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ از هم اکنون قابل مشاهده است که بر اساس آنها می توان پیش بینی کرد این بازار در سال آینده روی چندان خوشی به سازندگان نشان نمی دهد و بهتر است آنها پیش فروش آپارتمان را به چشم یک موهبت برای خود ببینند.
به گزارش اخبار ساختمان، طی سه سال اخیر تورم در بازار مسکن چنان اوجی داشت که پیش فروش آپارتمان چندان برای سازندگان مهم و به صرفه نبود. در واقع سازندگان با حفظ آپارتمان های در حال ساخت و تامین مالی بخشی از هزینه های ساخت و ساز از تسهیلات نظام بانکی یا چک های طویل المدت یا فروش آپارتمان های تکمیل شده قبلی، هنگام فروش واحدهای جدید خود به سود بالایی دست می یافتند.

این شرایط موجب شده بود که بازار پیش خرید آپارتمان رونق چندانی نداشته باشد چرا که قیمت های پیشنهادی توسط سازندگان برای پیش فروش آپارتمان تفاوت چندانی با قیمت نهایی نداشت.با تحولات جدیدی که در ماه های اخیر در بازار مسکن ایجاد شده اکنون شاهد وضعیت دیگری در این بازار هستیم که افق پیش خرید آپارتمان را برای متقاضیان بهتر کرده است.

رکود بازار مسکن و افزایش هزینه های ساخت و ساز

سازندگان مسکن در حال حاضر با بازاری مواجه اند که در آن رکود و نبود مشتری حرف اول و آخر را می زند و تامین پول برای هزینه ساخت و ساز بسیار دشوارتر از قبل شده است. از سوی دیگر هزینه های ساخت نیز کماکان صعودی است و سازندگان برای خرید نقدی مصالح تحت فشار بیشتری از سوی مصالح فروشان قرار می گیرند.

شرایط وقتی برای سازندگان سخت تر می شود که بدانیم رکود بازار مسکن و افزایش هزینه های ساخت در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت و چشم اندازی برای جهشی شدن قیمت مسکن و کاهش قیمت مصالح نیز دیده نمی شود.

تعدیل قیمت پیش فروش آپارتمان های در حال ساخت

با این شرایط به تدریج شاهد یک تحول مهم در بازار مسکن خواهیم بود و آن پیش فروش آپارتمان های در حال ساخت با قیمت های مناسب تر به متقاضیان است. این تحول از هم اکنون نیز در بازار مسکن رقم خورده است و مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران در بررسی های میدانی از تعدیل قیمت پیش‌فروش آپارتمان های در حال ساخت خبر می دهند.

یکی از مشاوران املاک منطقه غرب تهران در این باره می گوید: اغلب سازندگان برای شروع کار پروژه های جدید در انتظار پیش فروش حداقل ۲ واحد از این پروژه ها هستند چرا که فروش آپارتمان های تکمیل شده ای که در اختیار دارند با قیمت های بالای کنونی میسر نیست و مشتری برای آپارتمان از سه ماه پیش تاکنون بسیار کاهش یافته است.

به گفته وی در برخی مناطق غرب تهران در حالی که قیمت آپارتمان تکمیل شده حدود متری ۳۰ میلیون تومان است سازندگان اکنون به پیش فروش آپارتمان در پروژه هایی که هنوز روی خاک است روی آورده اند و برای پیش فروش به قیمت متری ۲۱ و حتی ۲۰ میلیون تومان هم راضی هستند در حالی که تا ۳ – ۴ ماه قبل پیش فروش به قیمت متری ۲۷ تا ۲۸ میلیون تومان می رسید و در واقع تفاوت چندانی با آپارتمان تکمیل شده نداشت.

به این ترتیب به نظر می رسد در سال ۱۴۰۰ پیش خرید آپارتمان برای متقاضیان با شرایط بهتری انجام شود و سازندگان بخشی از سود خود را در پیش فروش آپارتمان های در حال ساخت به دلیل نیاز به نقدینگی کاهش دهند.

دنیای معدن

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman