گلایه مردم از افزایش قیمت ها و کاهش کیفیت؛

در بازار هود و سینک چه خبر است؟

در بازار هود و سینک چه خبر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۱ | ۱۳۹۹/۰۸/۱۰

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت هودهای آشپزخانه و حذف نمونه های خارجی نشان می دهد که بازار هود و سینک همانند سایر اقلام مربوط به صنعت ساختمان دچار افزایش قیمت شده و به دلیل نبود اقلام خارجی، تولیدکنندگان داخلی بازار را تشنه نگه داشته و سازندگان نیز از اجناس ارزان استفاده می کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، صنایع لوازم خانگی و صنایع وابسته به صنعت ساختمان یکی از بهترین صنایع در چشم‌انداز توسعه صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال است. صنعتی که ضمن برخورداری از تنوع بسیار بالا، تقاضای قابل ‌ملاحظه و پایداری را در انواع محصولات مورد نیاز خانوارها به خود اختصاص داده است. توسعه این صنعت ضمن ایجاد فرصت شغلی می‌تواند از خروج بسیاری از منابع مالی کشور در قالب واردات و قاچاق محصولات این حوزه جلوگیری کند.

یکی از بازارهایی که در طی سال های گذشته همواره توانسته به صنعت ساختمان کمک ویژه ای کند و این صنعت را از وجود نمونه های خارجی مبرا سازد، بازار هود و اجاق گاز و سینک آشپزخانه است.

فعالان بازار هود و سینک اگر چه این روزها از بابت افزایش قیمت ها گلایه دارند و عنوان می کنند که این رشد قیمت ها باعث شده تا این بازار دچار رکود و کسادی شود اما از یک موضوع اظهار خوشحالی می کردند که سالهاست که تولیدکنندگان ایرانی توانسته اند با نمونه های خارجی رقابت کنند.

اما برخی از تولیدکنندگان ایرانی که سابقه فعالیت آنها به دهه ۸۰ باز می گردد بارها عنوان کرده اند که قوانین حاکم در این بازار بیش از آنکه در جهت تشویق رفتار سرمایه‌گذاری به سمت تولید باشد در حال گسترش فرهنگ بازرگانی است. اگر چه این موضوع تنها به این بازار و این صنایع محدود نمی شود و اغلب صنایع از عدم حمایت دولت و کمبود منابع مالی و نبود تسهیلات ارزان قیمت رنج می برند اما به نظر می رسد با حمایت دولت، تولیدکنندگان داخلی هود و سینک آشپزخانه می توانند به راحتی جای خالی نمونه های خارجی در بازار را پُر کنند.

گزارش میدانی از بازار هود و سینک فارغ از هر گونه مشکلی یک نوید خوبی برای تولیدات ایرانی و صنایع وابسته به بخش مسکن داشت. اغلب فروشندگان هود و سینک متفق القول اعلام می کردند که در بازار هود و سینک این روزها نمونه خارجی یافت نمی شود اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که چرا تولیدکنندگان کیفیت خود را کاهش داده و سازندگان مسکن نیز همچنان به دنبال اجناس ارزان قیمت در این بازار هستند.

احمدی یکی از فعالان صنف بازار در عرصه فروش هود گاز و سینک می گوید: قیمت هود گاز و سینک ۲۵ درصد در یک ماه گذشته افزایش داشته است. اما مارک های پالرمو و اخوان که جزو شناخته شده های بازار سینک و هود هستند ۳۵ درصد تا ۴۰ درصد گران کرده اند.

او معتقد است که یکی از برندهای معتبر در صنعت هود آشپزخانه که سالهاست با نام "کن" شناخته می شود اقلام خود را دو برابر افزایش داده است.

این فروشنده فعال در صنعت هود و اجاق گار می گوید: هود "کن" از قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان با کارآیی های متفاوت به بازار عرضه می کند اما دلیل اینکه برخی اوقات اقلام خود را در بازار عرضه نمی کند و به یک باره قیمت خود را افزایش می دهد نمی دانیم.

او با بیان اینکه وقتی نمونه های خارجی در بازار وجود ندارد چرا باید تولیدکنندگان داخلی با بازار این گونه رفتار کنند گفت: سال گذشته قیمت هود در مرز ۳۰۰ هزار تومان بود اما امروزه قیمت های چهار میلیون تومان را شاهد هستیم. این قیمت های کنونی با رشد ۱۰۰ درصدی علاوه بر اینکه بازار هود و سینک را در رکود فرو می برد باعث می شود تا اغلب سازندکان مسکن نیز از اقلام متفرقه و بی کیفیت و ارزان در واحدهای مسکونی نوساز استفاده کنند.

برخی تولیدکنندگان معتبر در این بازار کیفیت خود را کاهش داده اند

برخی از فروشندگان هود و سبنک آشپزخانه در پاسخ به این سئوال که آیا تولیدکنندگان هود که به تولید سینک های آشپزخانه نیز می پردازند در این روزهای کسادی بازار و رشد قیمت ها به کاهش کیفیت نیز روی آروده اند؟ اظهار می کردند که برخی تولیدکنندگان معتبر در این بازار کیفیت خود را کاهش داده اند.

ابراهیمی یکی از فعالان این بازار در این خصوص گفت: برندهای اخوان در سینک آشپزخانه سالهاست که می درخشد اما دلیل اینکه کیفیت خود را کاهش داده است نمی دانیم. این برند در سینک های آشپزخانه از ورق هشت دهم استفاده می کرد اما این کیفیت را امروزه از این برند سراغ نداریم چرا که ورق سینک های آشپزخانه به پنج دهم کاهش یافته است.

این فعال بازار در خصوص اینکه اگر ورق به کار رفته در سینک ها کاهش داشته باشد چه اتفاقی در این کالاهای تولیدی رخ خواهد داد؟ گفت: اولا که جنس ورق استیل باید از استنلس استیل باشد. مورد بعدی آن ضخامت ورق کار شده روی سینک است. هر چقدر ضخامت ورق بیشتر باشد سینک محکم‌تر و قوی‌تری خواهد بود. عمق لگن در سینک مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، عمق لگن‌های استاندارد بازه‌ای بین ۶، ۰ میلیمتر تا یک میلیمتر است. پس وقتی ضخامت ورق کار شده کم می شود بعد از یک مدت کوتاه سینک ها سیاه می شوند.

این فعال بازار هود و سینک در پاسخ به این پرسش که گفته می شود اغلب سازندگان از سینک های متفرقه و ارزان قیمت استفاده می کنند حال برای خرید هود آشپزخانه متقاضیان باید به چه مواردی دقت کنند ادامه داد: موتور هود در عُمر این کالا بسیار می تواند نقش حیاتی و اساسی داشته باشد. البته ابتدا باید دید که مشتری چه نوع هودی مانند مورب، شومینه‌ای، زیر کابینتی و یا مخفی می‌خواهد؟ اما به هر حال موتور هود مهمترین جزء آن است، چرا که در موتورهای فلزی کیفیت بالاتر بوده و صدای هود کمتر خواهد بود. فیلتر در هود نیز چالش مهمی است، فیلتر هود خوب باید آلمینیومی چند لایه باشد و همچنین قابلیت شست‌وشو نیز برای آن فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موتور هودهای آشپزخانه ایرانی است یا اینکه خارجی؟ گفت: ما نیز به عنوان فروشنده ای که سالها در این صنف هستیم نمی دانیم اما به نظر می رسد این موتورها ایرانی نباشد. اغلب این موتورها کُره ای و یا چینی است.

اسلامی یکی دیگر از فروشندگان هود و سینک آشپزخانه معتقد است که این روزها هود " کن " با گارانتی شرکت "انتخاب" وارد بازار می شود. اما آنچه که مشخص است این است که در صنعت لوزام خانگی و در بخش هود و اجاق گاز تا حدودی برندهای ایرانی توانسته اند با برندهای خارجی که در سال های قبل در بازار موجود بود برابری کنند.

این فروشنده و فعال بازار می گوید: رشد لحظه ای قیمت ها باعث شده تا این بازار هر روز در رکود بیشتری فرو برود. اما نکته حائز اهمیت این است که این بخش از بازار نسبت به سایر اقلام مربوط به لوازم خانگی و صنعت ساختمان کمتر رشد داشته است و در شش ماه گذشته تنها ۴۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه این روزها اغلب مشتریان و متقاضیان خرید خود را اینترنتی انجام می دهند و سعی می کنند کمتر به بازار مراجعه کنند گفت: اجاق گاز از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان موجود است. اما رشد قیمت سینک آشپزخانه با برند " اخوان " از ۷۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدودی جای تعجب و سئوال دارد چرا که تا حدودی کیفیت این سینک ها مثل گذشته نیست و افت داشته است.

این فعال صنف هود و سینک آشپزخانه ادامه داد: این روزها اغلب سازندگان مسکن به دلیل اینکه از کابینت در تکمیل ساخت واحد مسکونی خود استفاده نمی کنند از سینک هایی برای آشپزخانه استفاده می کنند که فقط بتوانند ظاهر آشپزخانه را در آن ملک نشان دهند و برای آنها خیلی مهم نیست که این سینک " اخوان " باشد یا " ایلیا استیل".

وی با انتقاد از این موضوع که ماههاست این بازار دچار رکود است اما مالیات سر موقع دریافت می شود ادامه داد: حدود چهار تا پنج سال پیش در این واحد چند کارگر داشتیم اما امروز تمام این کارگران را به دلیل فروش کم و رکود جواب کرده ایم اما متاسفانه می بینیم که سر موقع اداره مالیات برگه های مالیاتی را صادر می کند.

به طور کلی صنایع کشور نیازمند یک تغییر نگرش اساسی و یک تغییر در رویکرد دولت به موضوع تولید است. صنعت لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنا نیست بنابراین تولید محصولات در سطح انبوه نیازمند حمایت مالی دولت در قالب تزریق منابع ارزان قیمت است. حال که برخی از صنایع مثل هود و سینک در کشور به یک خودکفایی کامل رسیده اند و با اقلام خارجی برابری می کنند بهتر است دولت از این بخش ها حمایت بیشتری کند تا علاوه بر اینکه مقابله با تحریم ها جلوه ملموسی پیدا کند در ایجاد فرصت شغلی به خوبی عمل شود.

بازار

برچسب ها:

هود ،سینک ،صنعت ساختمان 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman