قیمت مسکن در فروردین ماه چقدر رشد کرده است؟

قیمت مسکن در فروردین ماه چقدر رشد کرده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۲ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۹

فروردین امسال قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل رشد اندک ۰.۲ درصد را تجربه کرد و میانگین قیمت هر متر آپارتمان در پایتخت به ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.

به گزارش اخبار ساختمان، گزارش جدید بانک مرکزی از تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1403 که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

اولین ماه از سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱۵۰۸ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۵.۶ و ۱۴.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

طبق اعلام بانک مرکزی همچنین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده که حاکی از افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل ماه و رشد ۲۲.۹ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. اسفند پارسال میانگین قیمت مسکن در تهران ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در هر متر مربع بود.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۱۵۰۸ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال قبل حدود ۱.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

 

عملکرد معاملات انجام شده در شهر تهران
 

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۵۰۴.۲ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۴۲۳.۶ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

 

متوسط قیمت مسکن و تعداد معاملات انجام شده در مناطق 22گانه شهر تهران
 

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال 1403 حاکی از آن است که از مجموع 1508 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 30.1 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال قبل حدود 1.7 واحد درصد افزایش یافته است.

 

توزیع تعداد آپارتمان های معامله شده در شهر تهران بر حسب عمر بنا


اجاره بها ۲ درصد افزایش یافت


بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در فروردین سال ۱۴۰۳ نشان دهنده رشد یکسان و معادل ۲ درصدی شاخص مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در فروردین سال ۱۴۰۳ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۴۵.۲ و ۵۲.۴ درصد است.

 

روند رشد قیمت مسکن معامله شده و اجاره بها در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل
 

پیش از ارایه این گزارش، بررسی های میدانی از کاهش محسوس رشد قیمت ها در بازار مسکن حکایت داشت که گزارش بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید کرد.

همچنین اجاره بها در تهران و سایر شهرهای استان طی ماه گذشته رشد ۲ درصدی را تجربه کرده است. با این رشد تورم نقطه به نقطه اجاره در شهر تهران به ۴۵ درصد و در کل مناطق شهری استان به ۵۲ درصد رسیده است. امری که نشان می دهد کاهش قدرت خرید اجاره نشینان منجر به انتقال تقاضا به سمت حومه پایتخت و در نتیجه رشد قیمتی بیشتر سایر شهرستان های استان شده است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman