تکاپوی وزارت علوم برای تامین مسکن دانشگاهیان

تکاپوی وزارت علوم برای تامین مسکن دانشگاهیان
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۲۷ | ۱۴۰۳/۰۱/۰۴

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۲ تامین مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها و ساخت خوابگاه های متاهلی را با جدیت دنبال کرد و در نهایت عملیات اجرایی بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه های متاهلی در دانشگاه های مختلف کشور آغاز شد.

به گزارش اخبار ساختمان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۴۰۲ با هدف حفظ و نگهداشت نخبگان همچنین بهبود معیشت و تسهیل روند تحقیقات دانشگاهیان و استادان تازه استخدام اقدامات مختلفی را انجام داد. معاونت مالی، اداری و منابع وزارت علوم دو دستور کار اصلی در سال گذشته داشت؛ توسعه خوابگاه های متاهلی و تامین مسکن استادان و کارکنان دانشگاه ها با استفاده از ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن، دو اولویت وزارت علوم در این حوزه بود.

افزون بر این، تسویه کامل پاداش پایان خدمت بیش از ۲۲۰۰ نفر از بازنشستگان آموزش عالی، تخصیص مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو برای تجهیز آزمایشگاه ها و کارگاه های اختصاصی دانشگاه ها، تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بازسازی دانشگاه ها و خوابگاه ها، تامین اعتبار فوق‌العاده ویژه کارکنان آموزش عالی برای سال ۱۴۰۳ بخشی از این اقدامات بوذ.

اقدام مهم دیگر وزارت علوم در راستای توجه به نهضت تولید علم و بهبود مرجعیت علمی همچنین کمک به استادان جوان و دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر دانشگاه‌های مختلف در ابتدای سال ۱۴۰۲ تخصیص بودجه‌ای برای پژوهانه (گرنت) بود به شکلی که به صورت مستقیم به استادان دانشگاه پرداخت شود. بر همین اساس برای استادان فعال در رشته‌های آزمایشگاهی و عملی ۱۰۰ میلیون تومان و برای استادان رشته‌های علوم انسانی و تئوری ۴۰ میلیون تومان پژوهانه اختصاص داده شد.


تامین مسکن دانشگاهیان در اولویت


علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در اجلاس معاونان مالی، اداری و منابع دانشگاه‌های سراسر کشور (۲۲ مهر) گفت: اکنون فرصت بی‌نظیری برای خانه‌دار کردن استادان و کارکنان دانشگاه با استفاده از اراضی دانشگاه‌ها در اختیار ما است. این فرصت را پیش از این نداشتیم؛ ولی با استفاده از طرح نهضت ملی مسکن این فرصت به وجود آمده است، با همه دانشگاه‌ها در این مورد جلسه داشتیم. کارگروه مسکن و شهرسازی استان را در همه دانشگاه تشکیل داده و حدود وثغور اراضی را مشخص کرده‌ایم.

وی به موضوع خوابگاه های متاهلی هم اشاره کرد و یادآور شد: از زمان تاسیس دانشگاه در ایران در سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۹۹ هزار و ۱۵۰ واحد خوابگاه متاهلی ساخته شد که از این تعداد ۹۵۰ واحد اکنون در حال بهره برداری است و بقیه یا تغییر کاربری یافته یا مخروبه شده است. اما طی دو سال گذشته ۳۵۰ واحد خوابگاه متاهلی در شهرهای مختلف ساخته‌ و تحویل داده شده است.

این روند ادامه داشت و خطیبی معاون وزیر علوم در اجلاس سه‌روزه روسای دانشگاه‌ها (۴ تا ۶ بهمن) در مشهد بیان کرد که روند ساخت مسکن برای اراضی تغییرکاربری داده شده ۱۳ دانشگاه در هشت استان جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد که بیش از ۱۰۰۰ هکتار اراضی دانشگاه را طی ۹۱ جلسه از اردیبهشت ۱۴۰۲ تا دی ۱۴۰۲ تغییر کاربری دادیم. بر اساس توافق با وزارت راه، اولویت اول فاقدین مسکن و اولویت دوم همه افراد برای کسب مسکن دانشگاهیان هستیم.

معاون وزیر علوم گفت: برای اولین بار دستور آغاز ساخت مسکن کارکنان یک دستگاه با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی مسکن طی هفته آینده در یک جلسه ویدیو کنفرانس داده خواهد شد. در این جلسه که روند تغییر کاربری زمین های ۱۳ دانشگاه در ۸ استان انجام شده است، ما فعال ترین دستگاه اجرایی در این حوزه هستیم به دلیل اهمیت نخبگان و آموزش عالی دارد خود رئیس جمهور روند آغاز ساخت مسکن را اعلام می کنند. دانشگاه هایی هم که هنوز اقدام نکرده اند، باید این روند را طی کنند تا بار مسکن از روی دوش کارمندان برداشته شود.

در نهایت روز ۲۸ بهمن با حضور رییس‌جمهور در یک جلسه برخط عملیات اجرایی ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه‌های متاهلی آغاز شد. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: تاکنون بیش از ۳۵۰ واحد خوابگاهی متأهلی احداث، تکمیل و بهره برداری شده و ۳۲۰۰ واحد در دست ساخت است که تا یک سال آینده آماده می‌شود، کارهای مقدماتی ۲۶۰۰ واحد هم انجام شده است.

بر همین اساس و با توجه به آمار معاون مالی، اداری و منابع وزارت علوم طی ایام الله دهه فجر ۱۴۰۲ برخی از این دستاوردها در قالب ۸۱ پروژه عمرانی با زیربنای ۱۴۷ هزار مترمربع و با اعتبار هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان در ۲۷ استان و ۳۶ دانشگاه افتتاح شد که کاربری های آموزشی، پژوهشی، خوابگاه مجردی یا متاهلی دارد. همچنین در ۷۱ دانشگاه بالغ بر هزار هکتار از اراضی مناسب ساخت مسکن شناسایی شد که از این رقم ۱۳ دانشگاه حدود ۳۰۰ هکتار و ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر واحد مسکونی در آستانه آماده سازی برای ساخت دارند. قرار است از این واحدها برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه فاقد مسکن در اولویت اول و بعد دیگر اعضای هیات علمی و کارکنان استفاده شود.


ساخت خوابگاه‌های متاهلی


وزارت علوم علاوه بر توجه به نهضت ساخت مسکن برای اعضای هیات علمی و کارکنان این وزارتخانه، به توسعه خوابگاه های متاهلی هم از جهت کمک به نگهداشت نخبگان و هم به دلیل وظایفی که بر اساس قانون جوانی جمعیت دارد، در سال ۱۴۰۲ بسیار توجه کرد. نهضت ساخت خوابگاه متاهلی در این سال در آموزش عالی شروع شد و سه هزار و ۲۰۰ واحد خوابگاه متاهلی در ۵۴ دانشگاه در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که بر اساس برنامه ریزی باید تا پایان سال ۱۴۰۴ به دانشجویان تحویل داده شود.

دانشگاه‌ها دو دستور در این زمینه دارند؛ ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی هر دانشگاه باید صرف ساخت خوابگاه متاهلی شود تا این روند سریع‌تر به پایان برسد.

برخی موسسات نیز از این فرصت استفاده کردند و برای نمونه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، همزمان با دهه مبارک فجر روند ساخت ۵۰ واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی و ۷۰۰ واحد مسکن برای اعضای هیات‌علمی و کارمندان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری را آغاز کرد.

ااقدام دیگر برای رفاه اعضای هیات علمی برقراری فوق العاده جهش علمی مبتنی بر عملکرد بود و فوق العاده شغلی جهش علمی را برای شماری از استادان تامین اعتبار کردیم. هر استادی که پایه سالانه را دریافت کند ۱۰ درصد به میانگین پایه حقوق او اضافه می شود و اگر از میانگین امتیاز دانشکده بیشتر باشد ۱۵ درصد به پایه حقوق اضافه می شود.


تعریف ۸۵ پروژه تحولی‌راهبردی/ ارائه گزارش به مجلس


وزرات علوم همچنین ۸۵ پروژه تحولی‌راهبردی برای معاونت‌ها، مراکز، سازمان‌ها و ادارات کل ستاد این وزارتخانه تعریف کرد تا روندهای اقدامات تسهیل شود و برنامه‌های ارائه شده وزیر علوم به مجلس در زمان کسب رای اعتماد نیز بهتر و دقیق‌تر اجرا شود.

مشاور وزیر علوم در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی از تحقق ۷۰ درصدی برنامه‌های این وزارتخانه در سال اول دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در حال جمع‌آوری داده‌ها برای تدوین گزارش عملکرد ۲ ساله (مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۲) وزارت علوم هستیم که این گزارش تا اسفندماه جاری به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

اولین گزارش مربوط به عملکرد سال اول یعنی مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ در بهار گذشته تقدیم شورای معاونان وزارت علوم همچنین معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی شد.

ایرنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman